Cum îți dai seama că românul e prost?

Imagine
Am așteptat (destul de mult totuși) să treacă tot balamucul cu evaluarea națională, bacul și, bineînțeles, să termin și eu cu examenele și licența ca să mai scriu pe blog.  Întâmplările din ultima vreme m-au făcut să realizez că suntem o nație de proști și că ne merităm soarta. Evaluarea națională și examenul de bacalaureat sunt printre cele mai importante examene ale vieții, conform spuselor... tuturor. Evaluarea trebuie să o iei cu o notă mare ca să intri la un liceu bun (că altfel nu poți învăța), iar bacul trebuie să îl iei ca să... nu știu, completați voi. :) Evaluarea națională Subiectul discuției de astăzi nu se axează pe profesori, pe stat sau pe sistemul de învățământ, ci pe elevi și părinți, îndeosebi pe cei din prima categorie. Vina părinților? Nu au fost în stare să fie cu ochii pe odraslele lor, să îi încurajeze și să îi împingă de la spate, să fie oleac' mai severi în ceea ce privește învățatul (pentru ca atunci când ești adolescent, ai nevoie de toată

Ce am învățat în 15 ani de învățământ românesc.

... și încă câțiva ani la grădiniță, habar nu am câți.

Trecând peste febra simulărilor și a examenelor (capacitate!?) de clasa a VIII-a ce tocmai s-au terminat, mi-a venit o idee briliantă despre un nou articol. M-am gândit să prezint în câteva rânduri (damn, acum eu mă simt ca la examenul la română) ce am învățat din anii mei de școală: primară, generală și liceu, poate și la facultate, însă principalele lecții sunt din primele trei.


1. Să nu stai toată ziua cu nasul în cărți!
Serios, viața înseamnă mai mult decât învățat de dimineață până seara. În loc să faci acest lucru, ai putea să te implici în proiecte, organizații, asociații pentru elevi și altele. În timpul liceului, mai ales în clasele a X-a și a XI-a, m-am implicat în proiecte care mi-au plăcut foarte mult, mai ales că am avut și profesori care au știut cum să ne coordoneze. 

2. Notele și mediile NU CONTEAZĂ! 
Din păcate, foarte mulți oameni încă mai cred lucrul acesta, ceea ce e total neadevărat. Faptul că ai medii de 9 și 10 în liceu nu te face neapărat deștept, ci de cele mai multe ori "pupincurist", elev care consideră că dacă ia o notă de 6, viața lui s-a terminat. Well guess what, viața nici măcar nu a început, iar ca să te stresezi pentru medii în liceu e complet inutil, mai ales că nu te ajută la absolut nicio admitere la vreo facultate (nu se aplică în cazul celor de a VIII-a, la care media generală îi ajută să intre în liceul pe care l-au dorit, dar ajungem și acolo).

3. Sunt materii la care pur și simplu nu poți învăța logic. Sau la care nu poți învăța. Punct.
La materiile alea, oricât de mult ai încerca, nu îți intră nimic în cap. Așa am fost eu cu fizica, chimia și biologia. Ce am făcut? Well... deși încercam să invăț, nu puteam pur și simplu să înțeleg. Teoria o știam, dar la probleme stăteam cam nașpa, așa că îmi luam și măsuri de precauție, care se pot traduce prin copiat. Yeap, bineînțeles că am copiat, cine nu face asta? Nu mai fiți ipocriți! E ok, atât timp cât nu devine un obicei prost și copiați la toate materiile pentru că voi considerați că nu puteți învăța deloc, deși nici măcar nu ați încercat...

4. Matematica nu e chiar atât de grea.
Ba din contră, e foarte ușoară atunci când începi să LUCREZI exerciții și probleme, atunci când îți dai interesul. Bineînțeles, în cele mai multe cazuri, cei care se plâng că matematica e grea sunt acei elevi care nu au pus în viața lor mâna pe o foaie și un pix ca să își facă tema, deși exercițiile erau de genul aplică formula scrisă astăzi în clasă. "Oh, dar cu ce mă ajută pe mine în viață să știu integrale și determinanți?". Nu te ajută prea mult, e adevărat, dar știi la ce te ajută matematica și toate materiile bazate pe știința exactă? Îți dezvoltă creierul, ți-l țin antrenat, gândești mai repede și mai corect, ai o altă viziune asupra lumii, poți fi mai obiectiv în luarea unor decizii și multe altele. Deși nu îți dai seama și ajungi să înjuri materia și profesorul pentru că tu nu înțelegi, vei vedea în viitor utilitatea acestor materii, când tu vei fi în stare să te adaptezi mai repede decât colegul de muncă care a făcut un liceu teoretic. Parcă matematica nu mai e atât de inutilă acum, nu? :) 

5. Liceele teoretice nu înseamnă neapărat că-s cele mai bune.
Am avut medie să intru în cel mai bun liceu din orașul meu, însă nu am vrut. Am ales un liceu economic, cu profil de turism, intensiv engleză. Și nu am regretat niciodată, deși diriginta din generală m-a îndrumat către acel liceu teoretic. Dacă ar fi să mai fac încă o dată liceul, tot aici aș veni. Pe lângă faptul că am avut niște profesori foarte buni, despre care o să vorbesc într-un viitor articol, am căpătat cunoștințe care consider că m-au ajutat mult mai mult decât dacă mergeam la un liceu teoretic. Oh, și am și o calificare de tehnician în turism. ^_^ După părerea mea, liceele de pe urma cărora ieși cu o calificare sunt mult mai utile decât cele teoretice. Cu ce te ajută dacă faci cinci ore de română, patru de istorie și geografie, trei de filozofie și mai știu eu ce? Nu mai bine înveți ceva baze care te vor ajuta în viitor? 

6. Stresul pentru simulări e la fel de inutil ca și stresul pentru medii.
Și din acest motiv apar pe toate rețelele de socializare și în toate grupurile întrebări de genul "Ce credeți că va pica la subiectul III?". Vă urăsc! NIMENI nu știe ce va pica la subiectul trei, iar în loc să vă încărcați cu energii negative și cu stresul altora, mai bine PUNEȚI MÂNA ȘI ÎNVĂȚAȚI, iar ce va pica, va pica. Sunt niște simulări, nobody gives a fuck. Da, sunt părinți care consideră că dacă luați note mici la simulări, veți pica bacul, iar acest lucru poate că vă presează și mai mult, dar punctul 2 vă spune altceva. Eu la simulări am luat undeva la 6-7 pe materie, iar bacul l-am luat cu 9,24, deci îmi mai spune și mie cineva o dată cât de mult contează simulările? Ah, da, zero. :) 

Ce încerc eu să spun acum nu e "să nu învățați", ci "să nu vă stresați prea tare". Învățați, dar învățați cât puteți și nu mai intrați cu o seară înainte pe Facebook, o să vedeți numai postări de genul celei enunțate mai sus. Și nici după, vor fi postări "are cineva baremul de la examen?", deși el nici nu e apărut pe net...

7. Stresul ajută
Credeți sau nu, stresul ajută. Comentariile la română le-am învățat cu vreo săptămână înainte de examen. Bineînțeles, am mai citit din ele pe parcursul anului școlar, deci aveam habar. Simulările vor fi mereu mai grele decât examenul în sine, așa că nu vă faceți griji. Folosiți stresul în avantajul vostru, nu-l faceți inamic. ;~)

8. Învățați cum să învățați
Nimeni nu ne învață cum să asimilăm mai repede lucrurile, astfel ajungem la facultate, cu șapte materii echivalente cu toată materia de la bac/materie, poate chiar mai mult, pe care nu reușim să o învățăm. În învățământul inferior (școala primară, generală și în liceu), profesorii parcă au o bucurie când ne prind fără lecție învățată și cu un test surpriză la care se miră de ce luam note mici. POATE PENTRU CĂ NU ANUNȚAȚI? Făcând trimitere la punctul 1, cum am putea să învățăm ZILNIC la 6-7 materii, să ne mai și relaxăm, să mai petrecem timp și cu familia, să nu fim stresați, să mai și dormim? E IMPOSIBIL asta! 
High five profesorilor care anunță din timp un test, sunteți cei mai tari!
* sfaturi despre cum să înveți mai ușor *

9. Materia chiar e multă și inutilă
Dar asta nu o face imposibil de învățat. Dacă ar fi fost după mine, la examenul de la română aș fi dat doar gramatică și poate și o mică compunere, dar care nu ar valora prea mult. De ce? Simplu: E UN EXAMEN LA LIMBA MATERNĂ. Mai mult de jumătate din elevii care dau bacul sunt agramați, nu știu să scrie în română, fac greșeli de ortografie etc.. Și ne miră acest lucru? Când din clasa a IX-a nu se mai face pic de gramatică, iar atunci când e în manual, profesorii trec cu vederea. Normal că suntem agramați și analfabeți, când materia predată nu ne atrage în niciun fel, aceleași comentarii, aceeași viziune greșită a elevilor. Examenul la română nu înseamnă altceva decât să tocim ceea ce au spus alții, nimic despre creativitate, nimic despre OPINIE PERSONALĂ, deși este și ea inclusă pe acolo. Opinia personală în sistemul românesc de învățământ înseamnă să înveți ce a spus altu', dar să nu folosești aceleași cuvinte, dar să fie ce a spus el, dar nu așa cum crezi tu.

10. Prieteniile în liceu nu țin
Decât în foarte rare cazuri. Degeaba vă spuneți la banchet că o să vă mai vedeți, că țineți legătura, că o să vă fie dor, că nu știu ce. Guess what! NU O SĂ FACEȚI NIMIC DIN CE AȚI SPUS. Mulți vor pleca din oraș, iar cei care vor rămâne nu vor ști cum să se mai evite. :) În cel mai bun caz, vă mai strângeți după câțiva ani o mână de oameni, repetați istoria de la banchet cum că o să vă mai vedeți și la fel nu se va întâmpla nimic. Nu vă faceți speranțe, din ăia 10 prieteni buni din liceu, dacă o să rămâneți prieteni cu doi e bine. ^_^ De ce? Pentru că tot ce vă ținea legați era faptul că petreceați juma' de zi împreună și că trebuia să vorbiți ca să treacă timpul mai  repede.

Cam asta a fost ceea ce am vrut să împart cu voi. Poate îmi voi mai aduce aminte în viitor alte lucruri, le voi scrie aici. Voi ce ați învățat din anii de școală? 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scrisoare către EL

Dominația creierului

Jocuri cu bile